Waarom wordt een plastic koppelstuk afgeraden en zou koper wel goed zijn als het gaat om een warm water leiding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kunststof. Nou ja, moeilijke naam die ik vergeten ben

Antwoorden (4)

Plastic is kwetsbaarder en verliest sneller de warmte. Dat heeft koper dus niet die laat de warmte beter door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit licht ook aan de leidingen, zijn het al kunststof leidingen dan zou ik ook kunstof koppelingen gebruiken, dit omdat koper meer uitzet als het warm word zodat het kan gaan lekken. Als je koperlijding heb zou ik koper gebruiken, omdat dit de zelfde uitzettingscoefficient heeft dan kan het ook niet gaan lekken. Ook droogt koper niet uit, wat kunststof wel doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor elke warmwaterleiding wordt koper (of een metaal) aangeraden.

Bij een storing in het verwarmingsapparaat kan de temperatuur te hoog oplopen en kan een kunststofleiding openbarsten / smelten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de min, graag een uitleg.
Dit heeft alles te maken met de veiligheid !
Igv breuk kan u heet water over u krijgen en brandwonden oplopen.

PVC is veel te kwetsbaar en broos en kan gemakkelijk breken wat met koper leidingen en hulpstukken niet het geval is.
De verbindingstukken met koper zijn veel steviger gesoldeerd ( of snelkoppelingen) dan de lijm van PVC hulpstukken.

Technisch gesproken is PVC aangewezen omdat het de warmte veel minder doorlaat en dus minder verliezen veroorzaakt maar ook veel minder problemen veroorzaakt tgv uitzetting van de leidingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom gebruiken we in Nederland tyleen voor waterleiding en geen pvc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is thyleen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet ook dat daar normaal polyethyleen kan voor gebruikt worden maar de vraagsteller vermeldt "plastic", vandaar mijn antwoord.